Veelgestelde vragen

Stroomfixers werkt op een gelijkaardige manier. Net zoals wij maken de organisatoren van groepsaankopen vaak ook gebruik van een energieveiling om een voordelig tarief te kunnen aanbieden. Bij groepsaankopen ligt de focus echter op het verzamelen van een zo groot mogelijke groep mensen om zo de prijs te kunnen drukken. Wij geloven dat het aantal deelnemers niet altijd een groter prijsvoordeel oplevert: als er heel veel deelnemers zijn, is het mogelijk dat een leverancier net minder risico durft te nemen om een lage prijs aan te bieden en dus een minder voordelige prijs voorstelt om zichzelf in te dekken.

De piekuren voor elektriciteit vallen tussen 7 en 22u of tussen 6u en 21u van maandag tot vrijdag. De overige uren in de week en het volledige weekend worden gerekend als daluren.
Op de website van Fluvius kan je nakijken welk uurschema voor jouw gemeente wordt gebruikt.

In het persoonlijk voorstel vind je de naam van de energieleverancier en het energietarief dat we dankzij de energieveiling kunnen aanbieden. Op basis van dit tarief én op basis van het jaarverbruik dat je ons hebt doorgegeven, maken we een raming van jouw energiekosten voor één jaar (incl. alle taksen en bijdragen). Zo kunnen we je ook een inschatting geven van je maandelijks voorschot.
Je vindt ook alle voorwaarden terug in het prijsvoorstel. Daar zullen geen verrassingen in staan, want we stellen een aantal belangrijke voorwaarden aan energieleveranciers om te mogen deelnemen aan onze energieveilingen.

De energie die in je woning via het net beschikbaar is, is dezelfde stroom, of je nu voor groene of grijze stroom  (=niet-groene stroom) gekozen hebt.

Groene stroom is stroom waarvoor de energieleverancier “certificaten van oorsprong” kan voorleggen. Deze tonen aan dat er genoeg stroom geproduceerd wordt door hernieuwbare energiebronnen om te voldoen aan het stroomverbruik van de klanten van die energieleverancier. Door voor groene stroom te kiezen, zorg je er dus mee voor dat er voldoende groene stroom geproduceerd wordt. Dat heeft dan weer als gevolg dat er minder energie van niet-hernieuwbare bronnen nodig is. En zo draag jij dus je steentje bij aan een duurzamere omgeving.

Stroomfixers treedt op als onafhankelijke tussenpersoon tussen privé-energiegebruikers zoals jij en energieleveranciers.
En dat is voor alle partijen voordelig:

  • Jij betaalt nooit meer teveel voor je energie dankzij de voordelige tarieven, zonder zelf op zoek te moeten gaan naar de beste prijs.
  • De energieleverancier hoeft geen dure marketingcampagnes te doen om nieuwe klanten te vinden
  • Stroomfixers wordt door de energieleverancier betaald en krijgt een vast bedrag per aansluiting.

Bij een overstap naar een nieuwe energieleverancier houden we altijd rekening met de wettelijke opzegtermijn van 30 dagen. Je kan dus niet “te vroeg” overstappen. Weet wel dat sommige leveranciers een vaste vergoeding voor 12 maanden aanrekenen, ook als je al na bv. 4 maanden overstapt. Het kan nuttig zijn om daarmee rekening te houden bij het plannen van je overstap.

Als je via Stroomfixers bent overgestapt, dan is je contract met je (nieuwe) energieleverancier van onbepaalde duur. Je tarief is 12 maanden geldig. Je tarief wordt na één jaar omgezet in een variabel tarief. Deze informatie vind je in je contract. Je kan je contract altijd beëindigen door zelf een overstap aan te vragen. Hou hierbij wel rekening met een opzegtermijn van 30 dagen. Deze opzegtermijn geldt niet wanneer je verhuist. In dat geval wordt je contract beëindigd op het moment dat de nieuwe huurder/eigenaar een energiecontract afsluit.

Stroomgenoot worden is volledig gratis. Je schrijft je online in en maakt een profiel aan. Wij organiseren een energieveiling en sturen je na afloop een e-mail met een prijsvoorstel. Als jij dit voorstel goedkeurt, regelen wij je overstap. Na je deelname sturen we je elk jaar opnieuw een  voorstel, zodat je altijd zeker bent van een voordelig energietarief.

Bij een stroompanne contacteer je de netbeheerder. Deze is verantwoordelijk voor de stroom en gas op het energienet. Je overstap tussen leveranciers staat los van eventuele stroompannes.

Als je via Stroomfixers een prijsvoorstel van een (nieuwe) energieleverancier aanvaard hebt, dan wordt er een nieuw energiecontract voor jou opgemaakt. Dat energiecontract wordt automatisch beëindigd wanneer een andere huurder/eigenaar een energiecontract afsluit voor de energiemeters op jouw adres, dus ook als de levering van je energie door de (nieuwe) energieleverancier nog niet gestart was.

Je kan op elk moment overstappen. Hou wel steeds rekening met een opzegperiode van minimum 30 dagen. Als je zonnepanelen en een terugdraaiende meter hebt, raden we je aan om over te stappen in de maand waarin je meterstand jaarlijks wordt opgenomen.

Stroomfixers heeft als doel voordelige energietarieven aan te bieden voor groene energie. We bieden geen depannage- of andere extra diensten aan.

Neen. De meters in je huis zijn van de netbeheerder. Als je daar iets aan wil veranderen, contacteer je de netbeheerder. Ook als je zonnepanelen plaatst, heb je een attest van de netbeheerder nodig.

Voor andere aanpassingen aan je elektriciteit of verwarming, hoef je de netbeheerder niet te verwittigen. Hou er wel rekening mee dat je elektriciteits- en verwarmingsinstallaties gekeurd moeten zijn door een erkende energiepartner.

Wanneer je akkoord gaat met het prijsvoorstel van Stroomfixers, sluit je een energiecontract af met de energieleverancier die in het prijsvoorstel vermeld staat. Stroomfixers is de tussenpersoon die energiegebruikers en energieleveranciers samenbrengt.

Je kan niet zonder stroom of gas vallen door een overstap naar een andere energieleverancier.
Er bestaan slechts twee situaties waarin dit kan gebeuren:

  • een probleem op het energienet, dat beheerd wordt door de netbeheerder
  • wanbetaling

Je kan ervoor kiezen om enkel je gas- of elektriciteitscontract via ons te regelen.

Je kan bij Stroomfixers zelf niet kiezen tussen verschillende energieleveranciers omdat we bij elke veiling één energieleverancier kiezen, die zowel elektriciteit als gas aanbiedt.

Ja. Elke Stroomgenoot die deelneemt aan een energieveiling kan na afloop overstappen naar een nieuw, voordelig tarief.

Je kan je overstap tot 14 dagen na het aanvaarden van je persoonlijk prijsvoorstel annuleren. Stuur hiervoor een e-mail waarin je je stroomfixersID vermeldt en vraagt om je overstap te annuleren naar helpdesk@stroomfixers.be.

Nee, Stroomfixers is geen energieleverancier. Stroomfixers regelt voor jou op een transparante en onafhankelijke manier voordelige energietarieven.

Stroomgenoot worden is volledig gratis. Dat is dubbel voordelig, want wij zorgen er elk jaar voor dat je gratis kan overstappen naar een voordelig energietarief. 

Neen. Niet de energieleverancier maar de netbeheerder is verantwoordelijk voor de kwaliteit van gas en elektriciteit op het net.

Als je via Stroomfixers overstapt naar een nieuwe energieleverancier, dan zal je energiecontract  van onbepaalde duur zijn. Dat betekent dat het automatisch doorloopt, behalve als één van beide partijen het contract beëindigt. Het tarief ligt vast voor 1 jaar en zal vanaf de 13e maand omgezet worden in een verlengtarief.

Je contract wordt beëindigd :

  • wanneer je overstapt naar een andere leverancier, waarbij je rekening moet houden met een opzegperiode van minimum 30 dagen,
  • of wanneer je verhuist en de nieuwe huurder/eigenaar een nieuw energiecontract afsluit.

Hoeveel je bespaart, hangt af van je huidige tarief en je energieverbruik.
Als je huidige tarief hoog is, zal je uiteraard meer besparen dan wanneer je al van een voordelig tarief geniet. Als je plots meer energie gaat verbruiken dan vroeger, zal je waarschijnlijk wel meer betalen, want je betaalt op basis van je verbruik.
Waar je altijd zeker van bent, is dat je via Stroomfixers elk jaar kan overstappen naar een voordelig tarief, zonder enige moeite.

Ook als je zonnepanelen hebt, kan je je als Stroomgenoot inschrijven. Zo kan je elk jaar moeiteloos overstappen naar een voordelig tarief voor je extra energieverbruik. Als je zonnepanelen met een (virtueel) terugdraaiende teller hebt, raden we je aan om de startdatum van je overstap aan te passen naar de maand waarin je jaarlijkse meteropname gepland is.

Als je geen (virtueel) terugdraaiende teller hebt dan zal je energie-overschot  (wanneer je meer energie produceert met je zonnepanelen dan dat je gebruikt op datzelfde moment), op het net geplaatst worden. Je kan daarom, naast je energiecontract, een injectiecontract afsluiten om vergoed te worden voor die kWh die je geinjecteerd hebt op het net.

 

Vertrouwen is één van onze belangrijkste waarden. Heel wat mensen vertrouwen er niet op dat hun energieleverancier het voordeligste tarief toepast. Net daarom organiseren wij onafhankelijke energieveilingen en bieden we onze Stroomgenoten altijd een tarief aan dat lager is dan het beste tarief in de v-test® op dat moment.  Je kan er dus 100% op vertrouwen dat je een voordelig tarief krijgt.

Voor gas bestaat er slechts één type meter.

Voor elektriciteit bestaan er meerdere types, maar de meeste privé-energiegebruikers hebben een enkelvoudige of een dag-nacht elektriciteitsmeter.

Als je meter één teller heeft, is het een enkelvoudige meter.

Als je meter twee tellers heeft, is het een dag-nacht meter.

Een klein aantal huishoudens heeft naast de hoofdmeter ook nog een aparte nachtmeter. Die “aparte nachtmeter” is aan een apart stroomcircuit aangesloten, speciaal voor accumulatieverwarmingsinstallaties, die enkel ’s nachts draaien.

Dit zijn de stappen:

  1. Je vindt een mail van Stroomfixers in je mailbox ter bevestiging.
  2. Stroomfixers bezorgt jouw gegevens aan de energieleverancier om jouw overstap in orde te brengen.
  3. Enkele weken later krijg je een welkommail van je nieuwe energieleverancier.
  4. Je nieuwe energieleverancier regelt jouw overstap met de netbeheerder.
  5. Na bevestiging van de netbeheerder, bezorgt je energieleverancier je je energiecontract.
  6. Ongeveer een week voor je gekozen startdatum, vraagt de netbeheerder je om je meterstanden door te geven.
  7. Vanaf je gekozen startdatum kan je dankzij Stroomfixers genieten van het voordelige energietarief.

Onze energieveilingen verlopen digitaal. We nodigen de energieleveranciers 2 weken op voorhand uit om hun beste bod in te dienen. Na de deadline selecteren we de energieleverancier met het beste bod. Op basis van dat bod berekenen wij een persoonlijk prijsvoorstel voor elke Stroomgenoot die deelnam aan de veiling.

Als je via Stroomfixers een prijsvoorstel goedkeurt, regelen wij je overstap, samen met je nieuwe energieleverancier. Je huidige energiecontract wordt dan automatisch stopgezet. Het enige dat jij moet doen is je meterstanden online doorgeven aan je netbeheerder. Deze stuurt je hiervoor een uitnodiging.

Als je via Stroomfixers een prijsvoorstel van een (nieuwe) energieleverancier aanvaard hebt, geniet je gedurende één jaar van dat tarief vanaf de startdatum van je contract. Na dat jaar, wordt je tarief omgezet naar een variabel tarief. 

Wij zullen je ook een nieuw prijsvoorstel sturen. Zo kan je, als je dat wil, elk jaar opnieuw genieten van een voordelig tarief.

 

Stroomfixers is gratis voor jou als energiegebruiker. De energieleverancier die het laagste tarief aanbiedt en onze energieveiling wint, betaalt ons een vast bedrag per aansluiting.

Een overstap heeft geen gevolgen op de installatie van je meter.
Niet je energieleverancier maar de netbeheerder is verantwoordelijk voor de installatie en werking van je meters. Je netbeheerder zal je bij je overstap wel vragen je meterstanden door te geven.

We kiezen altijd een tarief dat lager is dan het beste tarief van de v-test®, die geen rekening houdt met de oorsprong van de stroom. Je betaalt dus nooit extra voor groene stroom.

Hulp nodig?

Veelgestelde vragen
Misschien vind je hier al een antwoord.

Stuur een bericht
Binnen 2 werkdagen antwoord.

Bel ons op 016 14 06 12
op werkdagen tussen 9u en 13u

Stroomfixers